Terugkijken en vooruitkijken

27 januari 2015 - El Médano, Spanje

Over ruim een week zit ik alweer in het vliegtuig, terug naar Nederland en is deze droom voorbij. Ik kan mij bijna niet meer voorstellen hoe het leven in Amsterdam is. Ergens ver in mijn achterhoofd weet ik het nog wel, maar ik weiger te realiseren dat straks de bittere kou de harde realiteit is.

De afgelopen 14 dagen hebben we elke dag gesurft. De gemiddelde dag was opstaan rond een uur of 10, ontbijten met pasta of brood en twee, drie soms vier uur surfen om vervolgens om een uur of 4-5 dood op de bank neer te vallen. S ‘avonds weer een beetje wakker worden en bier drinken! Wat een leven!

Al dat surfen resulteert in het bijna landen van een backloop. Als je mij een half jaar geleden had vertelt dat ik nu het grootste gedeelte van een backloop kon roteren had ik je absoluut niet geloofd. De forward loop is trouwens ook geland en doorgevaren! Eindelijk! Wat een onbeschrijfelijk euforisch gevoel geeft dat, drie jaar geleden op Rhodos heb ik deze move voor het eerst ingezet en door de jaren  heen zo nu en dan geoefend. Als dit dan eindelijk lukt, voelt het alsof de wereld van jou is.

Maarten en ik hebben besloten om volgend jaar met het NK Wave mee te doen, zodat Nederland ook weet wat wij hier geleerd hebben, genoeg blijven surfen in Nederlanden en door ontwikkelen.

Ik denk dat de simpliciteit van het leven, het hier zo mooi maakt, in combinatie met de zon natuurlijk, die is essentieel. Het waait, je gaat surfen, het waait niet, je gaat het eiland verkennen, zwemmen, yoga of gewoon even helemaal niks.

Die simpliciteit van El Médano is een contrast met Amsterdam, een bruisende stad, waar altijd wat te doen, waar je het gevoel hebt dat je altijd wat moet doen, bezig zijn, nieuwe dingen creëren etc. Daar kijk ik wel weer naar uit, de mogelijkheden van een stad als Amsterdam, die hier niet zijn.

Volgend jaar mijn minor en afstudeeropdracht en daarna elke winter naar de zon, surfen. Dat lijkt me ideaal. Genoeg geld verdienen met feestjes en festivals organiseren, surfles geven of met een nieuwe onderneming om vervolgens jaarlijks een aantal maanden naar het buitenland te gaan en te surfen. Genoeg mogelijkheden om deze droom te realiseren.