Surfen, yoga en settelen

19 november 2014 - El Médano, Spanje

7 dagen EL Médano, het lijkt veel langer! Woensdagavond kwamen we hier aan met allebei een boardbag, 6 zeilen en twee reistassen. Het paste allemaal nog maar net in de taxi en we moesten 15 euro extra betalen voor de bagage. Van het vliegveld tot het appartement was slechts 10 minuten rijden! Het appartement is net groot genoeg om onze zeilen en boards binnen te leggen en lekker op de bank te kunnen zitten, de keuken is in prima staat en heeft een elektrisch fornuis, wat het koken erg makkelijker maakt.

Op nog geen 300 meter lopen bevindt zich het strand, met aan de linkerkant een gebied voor zwemmers en aan de rechterhand een gebied voor surfers. Onze setjes nemen we mee naar het strand en tuigen we daar op. Goed te doen, hoewel je na een goede dag van 3-4 uur surfen 0 energie meer hebt om je setje afgetuigd weer mee terug te nemen. Het water is overigens erg aangenaam, rond de 20 graden! Vandaag was het bewolkt en 22 graden, de slechtste dag tot nu toe qua zon. De afgelopen zes dagen scheen de zon de hele dag en was het 24 graden. Heerlijk!

Van de zeven dagen hier was dit de derde surfdag, slechts een half uurtje harde wind gehad daarna liggen dobberen op het water.. Vanochtend de dag begonnen met yoga. Ik heb besloten elke woensdag anderhalf uur yoga te volgen bij een Spaanse yoga lerares. Zij geeft privéles voor 20 euro per sessie van anderhalf uur. Groepslessen waren alleen in het Spaans, vandaar de iets duurdere, maar nog prima betaalbare privé les. Super chill, yoga!

Voor dat ik hier naar toe ging heb ik aan iedereen die het maar weten wou dat ik naar Tenerife ging om te surfen en Spaans te leren. Helaas zaten de cursussen vol en kan ik pas begin december hiermee beginnen. Kortom ik ben niet heel veel verder gekomen dan: Hola; hallo en café con lache, por favor; koffie verkeerd, alstublieft. Wel heb ik een Spaans app gedownload op mijn telefoon waarmee ik regelmatig woordjes leer. Dit zijn woordjes met verschillende categorieën zoals: vakantie, school, wiskunde, vrije tijd, studie eten etc. De woorden die ik onthouden heb en nu in mij opkomen zijn la autocaravana; caravan, sumar; optellen en el circulo; de cirkel. Super relevante woorden allemaal.. ik kan niet wachten tot ik ECHT Spaans kan leren.

El Médano zelf is een klein dorpje in het zuiden van Tenerife. Aan de rechterkant is de montana rojo. Deze berg vormt samen met een kleine haven aan de andere kant, de baai. Aan de andere kant van de kleine haven heb je het strand en water genaamd El Cabezo. Hier zijn hogere golven en rotsen en is het ook een stuk moeilijker varen, hier wordt jaarlijks de PWA gehouden (voor de outsiders dit zijn de wereldkampioenschappen wave surfen).

Je loopt in 10 minuten langs de boulevard of door de straatjes van de ene kant naar de andere kant van het dorp. Er zijn hier meer locals dan vakantiegangers en meer ouderen dan jongeren. Waar ik een beetje van baal omdat bovenstaand feit ervoor zorgt dat ik nog nauwelijks nieuwe mensen heb ontmoet de afgelopen week. Ik had verwacht via de Spaans cursus wel wat leuke mensen te ontmoeten omdat zij naast de cursus zelf ook ‘leuke’ activiteiten met de cursisten organiseren. Dit laat  dus nog even op zich wachten, gisteren heb ik bedacht dat ik daarom maar eens in de verschillende surf hostels ga kijken van de week. Hostels zijn immers de beste plek om nieuwe mensen te ontmoeten op reis. Ach ja, je kan niet alles hebben in één week. Nog 11 weken om nieuwe mensen te ontmoeten, er zijn moeilijkere uitdagingen in het leven!