Gone with the wind

29 november 2014 - El Médano, Spanje

Donderdag de 20e na een heerlijke surf dag is er hier een kiter verdronken. Het is onduidelijk wat er gebeurd is, hij werd in ieder geval te laat gezien en is een uur lang tevergeefs op het strand gereanimeerd. Maarten was er als tweede bij en heeft samen met iemand anders hem boven wat er gehouden (toen hij al bewusteloos of zelfs overleden was) tot dat er een bootje aankwam om hem naar het strand te brengen. De plaatselijke strandwacht was er niet echt snel bij, de ambulance nog een stuk minder snel..

Een uur lang zitten kijken op het strand naar iemand die niet meer in leven is, niemand die het zei, maar iedereen wist het. Na een uur lang reanimeren, gaven de hulpdiensten het ook maar op. Ik voelde me heel erg leeg van binnen. Een hele dag heerlijk surfen om er vervolgens achter te komen hoe relatief en kwetsbaar het leven is.

Bij de grootste surfschool hier (je hebt er een paar), waren ze niet erg onder de indruk. ‘Gebeurd wel vaker, feitelijk gezien hebben ze helaas gelijk, een paar keer per jaar verdrinkt er iemand of gebeurd er een dergelijk ongeluk waarbij iemand het net wel of net niet overleefd. Toch verbaasde het mij dat er zo licht over werd gedaan. Risico van de sport dan maar?

Los van dit grimmige einde van deze donderdag is het nog steeds heel leuk in Tenerife. De Spaans cursus is eindelijk geregeld. Dinsdag 9 december begin ik met een beginners cursus Spaans (dagelijks van 9:30 tot 12:30). Deze cursus duurt twee weken,daarna ga ik denk ik een vervolgcursus doen , ook drie uur per dag of eventueel iets minder intensief. Mijn leven is inmiddels zo laidback dat ik drie uur per dag Spaans leren intensief vindt, we zullen zien hoe het uitpakt..

We hebben bij het surfcenter een box gehuurd waar we onze surfspullen in kunnen zetten, heel relaxed! Naar het surfcenter toe lopen zonder gezeul, setje optuigen en knallen. Van de twee en een halve week dat ik hier zit hebben we nog maar 7 dagen gesurft. Hopelijk gaat het de komende weken wat meer waaien! Amanda Beenen (voor de niet – windsurfers, Amanda Beenen is één van de beste vrouwelijke wave surfers ter wereld, ze is Nederlands) woont hier in El Médano. Een paar keer met haar gepraat voor en na het surfen, heel relaxed iemand. Ze vertelde dat ze nog een paar zeiltjes wou verkopen, mocht mijn zeil kapot gaan tijdens een sessie, dan weet ik waar ik een goede vervanger kan regelen!

Begin deze week hebben we de Montana Roja beklommen. De berg naast de baai, prachtig uitzicht over de oostkust van Tenerife, aan de andere kant was in de verte Gran Canaria te zien. Woensdag maar eens naar het plaatselijke hostel gegaan om wat nieuwe mensen te ontmoeten, dit is heel goed uitgepakt. Een paar jongens uit zweden ontmoet en een man uit Engeland en twee meisjes die bij het hostel werken. Met deze groep uitgegaan en een erg leuke avond gehad!

Bij enkele cafeetjes aan de boulevard zijn we inmiddels vaste klanten in de ochtend voor een cafe con leche (koffie met melk). Deze wordt uiteraard in het Spaans besteld! Sinds ik hier ben heb ik bijna elke dag gesport (surfen, hardlopen of krachttraining d.m.v push ups, oefening voor buik rug en benen), heerlijk dat sporten. Ik heb het idee dat ik, zeker de afgelopen week elke dag wat meer ontspannen raak, El Médano, begint echt als thuis te voelen! The Island life is good!

1. Laura van Zwieten:
    30 november 2014
    Ha Thomas!
    Klinkt goed allemaal zeg! Wat stoer dat je dit doet! En het klinkt ook vooral niet verkeerd . Wordt een heel jaar surfen zo voor jou!
    Succes met de Spaanse les.
    Groetjes,
    Laura